Klaus Johann Grobe
Support: Der Assistent
DO 30. 01. | 20.00 Uhr
KLAUS JOHANN GROBE
Six years have passed since their last long player «Du bist so symmetrisch» and you’ll hear they’ve come a long way. «Io tu il loro» was written over two weeks in a cabin at the very end of a remote Swiss valley. Pretty much at the same place, Klaus Johann Grobe came up with their whole «Im Sinne der Zeit» LP in 2014. What started out as making music again quickly turned into making a record. Once decided, the whole thing was finished rather quickly and recorded once again at David Langhards Dala Studio at the end of 2022.
«Io tu il loro» is a record that cannot be done by endlessly fiddling around with hundreds of ideas and sounds. All it needed was a real break (Dani and Sevi didn’t work on any Grobe related stuff until they met up in the mountains in 2022). It’s an album with a blurry vision and soft limitations. You can somehow feel them looking back on all their work forgivingly and then moving on to what felt right. So here we are with nine tracks full of embracing warmth, so melancholicly welcoming you don’t know if you want to smile or cry. Some might call it timeless, some might call it dad-rock... well, it certainly isn’t disco for the masses, it’s more like, «If I can’t make
...Klaus Johann Grobe
Support: Der Assistent
DO 30. 01. | 20.00 Uhr
KLAUS JOHANN GROBE
Six years have passed since their last long player «Du bist so symmetrisch» and you’ll hear they’ve come a long way. «Io tu il loro» was written over two weeks in a cabin at the very end of a remote Swiss valley. Pretty much at the same place, Klaus Johann Grobe came up with their whole «Im Sinne der Zeit» LP in 2014. What started out as making music again quickly turned into making a record. Once decided, the whole thing was finished rather quickly and recorded once again at David Langhards Dala Studio at the end of 2022.
«Io tu il loro» is a record that cannot be done by endlessly fiddling around with hundreds of ideas and sounds. All it needed was a real break (Dani and Sevi didn’t work on any Grobe related stuff until they met up in the mountains in 2022). It’s an album with a blurry vision and soft limitations. You can somehow feel them looking back on all their work forgivingly and then moving on to what felt right. So here we are with nine tracks full of embracing warmth, so melancholicly welcoming you don’t know if you want to smile or cry. Some might call it timeless, some might call it dad-rock... well, it certainly isn’t disco for the masses, it’s more like, «If I can’t make myself dance after four beers, I can as well go home.»
DER ASSISTENT
Der Assistent scheint am Ende. In der dubiosen Klinik unter Palmen kommt er umnebelt zu sich. Diagnose: Amnesie am Amazonas! Eine Kakteensaft-Kur soll helfen bei der Spurensuche im Sumpf der Erinnerung. Am Ende bleibt nur die Erkenntnis: „Nichts holt mich ab, so wie die Melancholie.“
Wie bei seinem Debut wird der Assistent auch beim zweiten Teil seiner Odyssee von den Klängen der späten siebziger und frühen achtziger Jahre begleitet. Ein Sound wie auf einem Mixtape, das zu lange in der südamerikanischen Sonne auf der Heckablage eines verbeulten Citroën Visa lag. Sein Sofrito aus Library-Muzak, Dub-Rhytmen, japanischem Reggae und Yachtrock, gewürzt mit Latin und Bossanova, serviert er auf zartem Weißbrot-Soul.
Die Texte sind bisweilen absurd, stets sehnsuchtsvoll und mindestens doppeldeutig. Hier und da wurde ein Easter Egg versteckt: Jörg Fauser, Raymond Chandler und Agatha Christie lassen grüßen. In bekannter Marlowe-Manier driftet der Erzähler verstrahlt durch die (Alp-)Traumwelten seiner acht Lieder. Ist es Tom Hessler selbst, der dort im Zerrspiegel der Cocktailbar erscheint, oder sein Alter Ego?
Der Assistent kehrt zurück als relaxed-verzweifelter Fitzcarraldo, der versucht einen Urlaubsdampfer voller Grooves aus der Spree über einen Zauberberg im Regenwald zu hieven, und dabei in Welten jenseits von Raum und Zeit entschwindet. Dabei helfen Wolfgang Pérez (Golf), Magic Manfred (Stella and the Longos), Pedro Goncalves Crescenti (The Düsseldorf Düsterboys, International Music) u.v.a.
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